4 Google Ads optimalisatie tips
Een Google Ads (voorheen, AdWords) campagne opzetten lukt de meeste mensen wel, maar dan..? Hoe optimaliseer je? Waar moet je op letten? En wat zijn de valkuilen? Ik ben zelf meerdere malen op mijn bek gegaan en met deze Google Ads optimalisatie tips wil ik jou die tijd besparen.
Tip 1 – Segmenteer je Google Ads remarketinglijsten
Remarketing zorgt in het algemeen voor een hogere return on investment van je Google Ads campagnes… maar stop nu eens met het algemeen inrichten van die remarketinglijsten, dat werkt niet of het kan veel beter! Ik hoor je denken “hoe begin ik met de segmentatie van al mijn bestaande bezoekers?”
Hieronder de twee methodes die ik vaak gebruik:
  • Segmentatie op basis van het aankoopproces: denk terug aan de tijd dat je nog in de schoolbanken zat. Vast en zeker is het begrip ‘customer journey”, oftewel “klantreis”, voorbij gekomen. Elke fase van deze customer journey vraagt om een andere boodschap. Segmenteer je doelgroep binnen Analytics op het aantal website bezoeken. De eerste groep die de website één keer eerder bezocht heeft, zit in de awareness fase. Vaak is deze doelgroep op zoek naar meer informatie, neem dit dan ook mee in de boodschap. De “stalkers” die maar blijven kijken en niet kopen hebben daarentegen een andere boodschap nodig: een heldere call to action of een kleine kortingscode om ze over de streep te trekken.
  • Segmentatie op basis van bezoeken aan een bepaalde webpagina: simpel gezegd, wanneer iemand zoekt naar een hamer, heeft het (vaak) geen nut om deze potentiële klant te triggeren met een display campagne met een gigantische korting op tegellijm.
Tip 2 – Staar je niet blind op harde verkopen
Iedereen heeft ze wel, de klanten met weinig harde conversies, lees “verkopen”. Wanneer die er niet (genoeg) zijn, kun je moeilijk de Google Ads campagnes gaan optimaliseren op basis van verkopen. Staar je hier dan ook niet blind op! Kijk (jawel, ik gooi ‘m er weer in) naar de klantreis. Wat zijn naast de verkopen andere belangrijke contactmomenten? Denk aan een nieuwsbrief inschrijving, het afkijken van een video of het bekijken van een x-aantal pagina’s van de webshop.
Geef ieder contactmoment een bepaalde waarde, maak een doelgroep lijst aan binnen Analytics of een event binnen Google Tag Manager (af te lezen binnen Analytics als “gebeurtenis”) en koppel deze doelgroepen aan je campagnes binnen Google Ads. Op deze manier verzamel je veel data, kun je relevante gedrags voorspellingen gaan doen en een op data gebaseerde strategie uitdenken, welke wel leidt tot harde conversies.
Tip 3 – Gebruik het juiste attributiemodel
Heb jij wel eens een vakantie online geboekt in één klik? Ja? Gefeliciteerd, je bent de enige. Zonder gekheid: hoe onrealistisch zou het zijn als de laatste online interactie, voor het boeken van jouw vakantie, alle waarde toebedeeld krijgt? Alsof die laatste click heeft gezorgd voor alle omzet… Beetje gek niet? Toch gebruikt het merendeel van de marketeers nog het last-click attributiemodel binnen Google Ads. Het attributiemodel geeft simpelweg aan welke interactie, welke waarde van de conversie (verkoop) toebedeeld krijgt.
Er is geen goed of fout in het kiezen van jouw attributiemodel, zolang je maar afstapt van het ouderwetse “last-click” of “first-click” model. Het moet vooral gebaseerd worden op jouw doelen en aansluiten bij de strategie van de Google Ads campagnes.
  • Last click: alle erkenning voor de laatste interactie.
  • First click: alle erkenning voor de eerste interactie.
  • Time decay: de contactpunten die het dichtst bij de conversie liggen krijgen de meeste credits. Ideaal voor een bescheiden groeistrategie.
  • Linear: elk contactpunt krijgt dezelfde credits. Ideaal voor een bescheiden groeistrategie.
  • Position based: zowel de eerste als laatste interactie krijgen 40% van de credits toegekend, de overige 20% wordt verdeeld over de andere contactmomenten. Ideaal voor een agressieve groeistrategie.
  • Data driven: aan de hand van automatisering en algoritmes bepaalt Google de verdeling van de credits over de contactmomenten.
Tip 4 – Optimaliseer met laatste waarde conversies in Google Ads
Een Google Ads campagne optimaliseren: het is niet direct een slecht teken, wanneer de campagne niet meteen converteert. Doe een aanpassing, test voor een langere periode, speel met de conversion window en check de waarde van de “late conversies” goed (Analytics > Conversie > Vertraging)! Het standaard conversion window bedraagt 30 dagen, maar misschien is het aankoopproces voor jouw klant wel langer.

Bekijk over een langere periode dus goed welke campagnes hebben bijgedragen aan een conversie (ondersteunende conversie) en hoeveel dagen daar overheen gaan. Zoals hierboven al genoemd, een campagne die zorgt voor de eerste kennismaking met jouw webshop kan net zo belangrijk zijn als de laatste interactie voor een verkoop.

Mocht je er aan de hand van dit blog zelf toch niet helemaal uitkomen of gewoon hulp willen bij optimalisaties binnen Google Ads? Schroom niet, vraag tips en neem vrijblijvend contact op, ik help je graag verder!
Ontdek de kracht van maatwerk voor jouw webshop!
Nieuwsgierig hoe onze op maat gemaakte oplossingen jouw webshop naar nieuwe hoogten kunnen tillen? Neem vandaag nog contact met ons op!
Gerrit Jan
Developer
Copyright © 2024
LinkedIn