Algemeen
28 november 2017 door

B2B E-commerce voor productie- en handelsbedrijven

De markt voor productie- en handelsbedrijven is in beweging. Dat komt voor een groot deel omdat online shopping steeds gewoner wordt, en niet alleen in de B2C-markt. Ook de hedendaagse B2B-klant oriënteert zich steeds meer online, en dat is anders dan een paar jaar geleden. Daarom is dit een goed moment voor B2B-bedrijven om met e-commerce aan de slag te gaan.

Voor veel B2B-bedrijven is deze verandering spannend, maar dat is nergens voor nodig. In dit artikel kijken we eerst naar de B2B-klant van vandaag, en hoe zijn aankoopproces eruit ziet. Daarna kijken we naar de voordelen van e-commerce voor productie- en handelsbedrijven. Tot slot lees je waarom wij Magento 2 gebruiken om professionele en gebruiksvriendelijke B2B-webshops te maken, die jou aan meer omzet en marktaandeel helpen.

De hedendaagse B2B-klant

Veel consumenten kopen steeds meer online. Het internet is de perfecte manier om te ontdekken welke producten precies voldoen aan je wensen, en waar je de beste prijs en service krijgt. Maar sinds een paar jaar zien we deze trend ook steeds meer bij B2B-klanten.

90%* van de B2B-klanten gebruikt Google of een andere zoekmachine om te zoeken naar de producten die ze nodig hebben, in plaats van rechtstreeks naar een bekende verkoper te stappen. Ze verzamelen meer informatie en hebben hogere verwachtingen op het gebied van bijvoorbeeld gebruiksgemak, efficiëntie en service.

Hoe ziet de klantreis van de B2B-klant eruit?

De B2B-klantreis begint vaak met een uitgebreid onderzoek. Ruim 60%** van de B2B-klanten gebruikt hiervoor een smartphone, wat op zichzelf al genoeg reden is om een smartphone vriendelijke webshop te hebben. In deze fase is het belangrijk dat je laat zien dat klanten altijd contact met je op kunnen nemen.

Na deze eerste fase komen er meestal een aantal aanbieders naar voren waar een B2B-klant zaken mee wil doen. In de volgende stap, de evaluatiefase, wordt het aantal keuzes teruggebracht. Hier kun je echt het verschil maken met een goede webshop. Potentiële klanten zoeken naar relevante en informatieve content over je bedrijf en je producten. Als je hier een goede indruk achterlaat, verleid je je potentiële klanten om bij jou te kopen.

De laatste fase gaat dan ook om de definitieve keuze en het kopen van jouw producten. B2B-klanten kijken hierbij echt niet alleen naar de laagste prijs, maar ook naar zaken als betaalmogelijkheden, de informatie die je biedt over je producten en hoe eenvoudig het bestellen is. Het gaat uiteindelijk allemaal om het creëren van een goed gevoel bij je klant.

De voordelen van e-commerce voor productie- en handelsbedrijven

Veel bedrijven in de B2B-markt zijn nog in de veronderstelling dat B2B-klanten niet online willen kopen. Uit onderzoek blijkt dat dat totale onzin is. Sterker nog, volgens een onderzoek van Forrester Research is de wereldwijde B2B-markt voor e-commerce in 2020 goed voor zo’n 5,5 biljoen euro!

E-commerce voor productie- en handelsbedrijven brengt een aantal grote voordelen met zich mee:

Verbeterde efficiëntie

Een goede B2B-webshop zorgt voor meer efficiëntie binnen je bedrijf. Zaken als voorraadbeheer, het bestelproces, orderafhandeling en koppelingen met een ERP-systeem en CRM-systeem kunnen voor een groot deel geautomatiseerd worden. Dat bespaart tijd en geld.

Meer klanten en meer verkopen

Geholpen door deze verregaande automatisering is je bedrijf 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar geopend, zonder dat je je personeel hoeft te vragen om nachtdiensten te draaien. Dit betekent dat je meer klanten kunt bedienen en meer kunt verkopen.

Datagedreven marketing

Met een e-commerceplatform verzamel je een hele hoop data over het gedrag van je klanten. Hierdoor kun je je marketingactiviteiten beter afstemmen op de doelgroepen die je wilt bereiken en de efficiëntie van je campagnes verhogen. Ook geeft het je meer kansen om te up- en cross-sellen.

Wil je nog meer voordelen horen? Neem dan gerust even contact met ons op!

Waarom wij Magento 2 aanraden als ultiem e-commerceplatform

Magento is al jarenlang een belangrijke speler als het gaat om e-commerceplatforms voor de B2C-markt. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren ook hard gewerkt aan een B2B-oplossing, en daar zijn ze in onze ogen goed in geslaagd.

 

Dit zijn een paar van de voordelen van Magento 2 voor jouw online B2B-business:

Maatwerk

Met genoeg kennis en tijd is Magento volledig op maat te maken voor jouw bedrijf. Zo krijg je exact de look and feel die jouw bedrijf van je concurrenten onderscheidt.

Quick order

Sommige B2B-klanten weten van tevoren precies wat ze van je nodig hebben, en zitten er niet op te wachten om door jouw product catalogus te bladeren. Daarom heeft Magento 2 een optie voor quick orders, waarmee ze in een paar klikken hebben wat ze willen.

Bulkorders

Magento 2 biedt standaard mogelijkheden om grote hoeveelheden te bestellen, en je stelt eenvoudig minimale bestelgroottes en bulkkortingen in.

Makkelijk onderhandelen

In de B2B-markt wordt er vaker onderhandeld, bijvoorbeeld over de prijzen of levertijden. Met de ingebouwde Quotation Engine kan een klant zijn bestelling makkelijk omzetten naar een offerteaanvraag, waar jij dan weer net zo makkelijk op kunt reageren.

Voorraadbeheer

Als productie- of handelsbedrijf is de kans groot dat je je voorraad over meerdere locaties hebt verspreid, wat het beheer ervan uitdagend maakt. In Magento 2 beheer je eenvoudig je complete voorraad, hoeveel locaties je ook hebt.

Custom prijzen

Voor sommige klanten hanteer je andere prijzen dan voor anderen. Dat is in Magento 2 geen probleem. Zodra je klant ingelogd is, ziet hij de prijzen die specifiek voor hem gelden. Natuurlijk kun je ook algemene prijzen laten zien voor mensen die niet ingelogd zijn.

Geschikt voor alle devices

Magento 2 is standaard uitgerust met responsive design. Dat wil zeggen dat je B2B-webshop eenvoudig te gebruiken is met smartphones, tablets, computers en zelfs smart-TV’s.

Ook hier geldt weer dat het rijtje met voordelen nog wel even doorgaat. Heb je naar aanleiding van dit artikel specifieke wensen of vragen?

Bel of stuur een mail, we vertellen je graag meer. De kans is groot dat we voor al jouw uitdagingen wel een passende oplossing hebben.

* Google – Consumer insights – The changing face of B2B marketing

** Magento whitepaper: The changing landscape of B2B eCommerce, magento.com

Wij bedanken Thomas van Thomasschrijft.nl voor het schrijven van deze blog!