Algemeen
12 september 2018 door Lotte

Bestelknop: kies de juiste benaming!

Wie shopt er tegenwoordig niet meer online? Men vergelijkt eenvoudig verschillende aanbieders en plaatst vervolgens de gewenste artikelen in de winkelwagen van de webwinkel. Om de artikelen te mogen ontvangen, zal de consument het bestelproces moeten doorlopen. Na het invullen van wat gegevens en het kiezen van een betalingswijze, maken ze hun aankoop definitief door op de bestelknop te klikken. Kan je een dergelijke knop dan elke benaming geven? Ja dat mag, alleen bepaalt dat wel of de consument de overeenkomst ongeldig kan verklaren.

Betalingsplicht komt te vervallen

Een tijdje terug bestelde een klant kaartjes voor een concert online. Vervolgens geeft de klant in kwestie aan dat hij de aankoop ongeldig wil verklaren. Hij verklaart daarbij dat hij niets van de webshop qua mailberichten heeft vernomen. De webshop vindt dit een drogreden; er is per slot van rekening op de bestelknop geklikt dus is er een betalingsplicht. De zaak kwam door de meningsverschillen bij de rechter terecht. Daaruit bleek dat de klant inderdaad het recht had om de overeenkomst ongeldig te verklaren. Dit allemaal, omdat er uit de benaming van de bestelknop niet duidelijk naar voren kwam dat er ook een betalingsverplichting was.

Richtlijnen voor de bestelknop

Een webwinkelier heeft een aantal informatieplichten en eisen waar hij of zij zich aan moet houden. Zo zitten er ook eisen aan het bestelproces en dus de bestelknop. Een bestelknop zou duidelijk moeten aangeven aan de consument dat er ook daadwerkelijk betaald moet worden. In het vonnis staat er:

“Een knop of soortgelijke functie wordt daartoe op een goed leesbare wijze aangemerkt met een ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een betalingsverplichting jegens de handelaar inhoudt”

Lang verhaal kort: een bestelknop moet glashelder aangegeven dat er na het bestellen door de klant ook betaald moet worden. Houden de webwinkeliers zich niet aan deze richtlijnen? Dan heeft de consument het recht een overeenkomst ongeldig te verklaren. Voor alle richtlijnen klik hier.

Gevolg van het niet volgen van de richtlijnen

De consument mag dus de overeenkomst ontbinden na het bestellen als de webwinkelier zich niet aan de richtlijnen houdt. Als de klant als betaalmethode iDeal heeft gekozen, is dit nog niet zo’n probleem. Als webwinkelier lever je immers pas nadat de betaling is voltooid. Bij achteraf betalen zit het toch nét even anders. Daar kan de consument na het ‘bestellen’, de bestelling gewoon annuleren. Ook wanneer het gaat om artikelen die geen bedenktijd hebben.

Brainstorm over de benaming

Hoe transparant je bestelprocedure ook is, de consument kan alsnog de overeenkomst ongeldig verklaren als jij als bestelknop ‘order bevestigen’ hanteert. Voorheen hadden wij van WebwinkelKeur al aandacht besteed aan manieren om aan deze regel te voldoen. Dit, zonder dat er een onaantrekkelijke benaming wordt gebruikt, als: ‘Bestelling met betaalplicht’. Er is namelijk gebleken dat zo’n benaming conversieverlagend werkt. Even brainstormen voor een correcte benaming is geen gek idee. Voorbeelden van de juiste benamingen zijn bijvoorbeeld: “koop nu”, “betaal nu” of “bevestig aankoop”.
Of je volstaat wanneer je een tekst omtrent de betaling onder of boven de bestelknop hebt staan, is jammer genoeg nog onduidelijk. ICT Recht duidt in elk geval aan dat de Autoriteit van Consument en Markt als uitgangspunt hebben dat het klaarblijkelijk op de bestelknop moet komen te staan.