Algemeen
17 augustus 2017 door Marcel

Betaald adverteren op Facebook en Instagram

Anno 2017 heb je vast gehoord van de sociale media kanalen Instagram, Facebook, LinkedIn, Snapchat en vooruit, Twitter. Het is voor een bedrijf onmisbaar om actief te zijn op sociale media. Je kunt op deze manier perfect je doelgroep bereiken en nog belangrijker, interactie creëren met je doelgroep. Dit op de juiste manier aanpakken, vergt echter wel enige oefening. Wist je dat je tegenwoordig ook kunt adverteren via sociale media? Op die manier is het mogelijk om specifiek de gewenste doelgroep te bereiken. Je doet dit door bijvoorbeeld te filteren op leeftijd, regio en geslacht.

We gaan je daarom beknopt en helder uitleggen hoe je kunt adverteren via Facebook en Instagram. Ook laten we zien hoe je het beste je advertenties kunt inrichten. We behandelen Facebook en Instagram, omdat dit momenteel de meest gangbare en populaire social media kanalen in Nederland zijn. Daarnaast heb je, om te adverteren op Instagram, ook een Facebook account nodig als bedrijf zijnde.

Facebook

Via Facebook is het mogelijk om gesponsorde advertenties in te zetten, beter gezegd, je boost je advertenties. Als je duidelijk in beeld hebt hoe je het publiek wil bereiken, zoek je de juiste advertentie uit.

Overzicht van de verschillende advertentiemogelijkheden op Facebook

1. Je bedrijf lokaal promoten

Je kunt kiezen uit een aantal opties. De eerste optie is je bedrijf lokaal promoten. Je promoot je bedrijf dan bij Facebook gebruikers in de omgeving. Vervolgens stel je in hoeveel mensen je wilt bereiken, bijvoorbeeld iedereen in de leeftijd van 25 – 35 jaar in een straal van 20 kilometer rondom Lemmer. Je ziet dan hoeveel mensen je potentieel kunt bereiken en stelt daarna het budget in wat je per dag of de gehele looptijd wilt uitgeven aan de advertentie. Een essentieel onderdeel wat je moet instellen, is de ‘aanzet tot actie’, de call-to-action. Je kunt aan je advertentie bijvoorbeeld een ‘bel nu’ knop toevoegen of een knop ‘meer informatie’.

2. Promoot je pagina

De tweede optie is het promoten van je pagina. Dit is vooral handig wanneer je meer naamsbekendheid voor je bedrijfs- of product pagina wilt creëren. Je kiest op dezelfde manier je doelgroep als in optie één. Daarna stel je in hoe je jouw advertentie wilt tonen aan het publiek. Je kunt kiezen voor je standaard achtergrond en afbeelding, maar je kunt het ook naar eigen inzicht aanpassen. Het is zelfs mogelijk om een video te uploaden.

Let er wel op dat je jouw advertentie geschikt maakt voor vertoning op zowel desktop, tablet als smartphone.

3. Je bedrijf ontwikkelen

De derde optie is vergelijkbaar met de twee voorgaande opties, welke je bedrijf of advertentie boosten.

Instagram

Het grote verschil is echter dat deze advertentie, je bedrijf ontwikkelen, ook weergegeven kan worden op Instagram. Je kunt nu ook filteren op mensen die je pagina leuk vinden of juist targeten op mensen niet bekend zijn met jouw bedrijf.

Dit is de perfecte optie wanneer je een nieuwe doelgroep wilt aanspreken! Stel wederom op de juiste manier je budget in voor de promotie en kies zorgvuldig de juiste doelgroep.

4. Meer websitebezoekers genereren

Optioneel is de mogelijkheid om een advertentie te ontwerpen die meer bezoekers naar je website toe leidt. Dit is natuurlijk ontzettend handig wanneer je een webshop beheert. Wederom heb je de mogelijkheid om een foto of video te uploaden welke vervolgens zichtbaar is boven je advertentie.

Richtlijnen

Belangrijk om te vermelden is dat bij het adverteren op Instagram, je aan bepaalde richtlijnen moet voldoen.

Je videoformaat mag bijvoorbeeld maximaal 4 GB zijn en de lengte van de beschrijving mag maximaal bestaan uit 300 tekens. Daarnaast zijn er nog andere voorwaarden, zoals de minimale en maximale resolutie van je foto’s.

Kijk voor een volledige beschrijving van de richtlijnen op de business pagina van Facebook.

Hulp nodig?

We hebben je kort en overzichtelijk uitgelegd hoe je zelf op een gemakkelijke manier advertenties kunt inzetten om meer bereik te creëren of om meer potentiële klanten een actie te laten uitvoeren op je Facebook pagina. Dit is de basis en uiteraard zijn er nog veel mogelijkheden op dit gebied. Hierin zijn wij bij Tickles gespecialiseerd. Naast het ontwerpen en designen van Magento en WordPress oplossingen, staat er ook een ervaren team van Online Marketing Specialisten voor je klaar.

Wacht dus niet en vraag het ons gerust, wij staan je graag te woord via 31 88 84 25 537. Stuur je liever een bericht, dan kan dat via onze contactpagina.