Algemeen
17 juli 2017 door Mirko

Staar je niet blind op de snelheidsscores

Rapportcijfers voor je website, ze zijn super handig want je kunt in één oogopslag zien hoe goed jouw site presteert op het gebied van bijvoorbeeld snelheid. Vaak worden deze scores daarom door websiteontwikkelaars en hostingbedrijven gebruikt als handig marketinginstrument. Toch is het niet altijd een goed idee om veel waarde te hechten aan deze cijfers. In dit artikel leggen we je uit waarom.

Niet een doel maar een middel

Analysetools kunnen je in één muisklik laten zien hoe het met de snelheid van je website gesteld is. Het is echter belangrijk om te weten wat deze tools precies analyseren en wat dit zegt over de daadwerkelijke gebruikerservaring.

Dergelijke tests geven je site een score op basis van hoe zij denken dat je website het beste en snelste draait. Hiervoor kijken ze naar welke maatregelen jij hebt genomen om je site snel te laten draaien. Aan de hand daarvan geven ze je een score. Tools die je site een snelheidsscore geven, meten niet dus niet de snelheid!

Ter illustratie: één van onze techies wist een website te bouwen die een score van 100/100 haalde op (Google PageSpeed) , maar in praktijk een laadtijd van wel 10 seconden had. Een hoge score staat dus niet garant voor een snelle website.

Wij raden je daarom altijd aan om snelheidsscores te zien als een middel en niet als doel. Dergelijke tools kunnen zeker handig zijn in het opsporen van bottlenecks die je website langzaam maken, maar ze zouden niet leidend moeten zijn. Ze zeggen namelijk niets over de snelheid van je site.

Toch zien we regelmatig partijen voorbijkomen die adverteren met een gegarandeerde 100% score op populaire analysetools. Heel aanlokkelijk natuurlijk, maar naast dat snelheidsscores misschien niet zo relevant zijn als je denkt, zou je er ook nog wel eens bedrogen uit kunnen komen.

We zien namelijk dat er geadverteerd wordt met sites die een 100/100 score halen door gebruik te maken van een techniek genaamd cloaking. Maar wat is dit nu precies?

Cloaking


Wanneer je een website laat analyseren, gebeurt dat eigenlijk doordat een virtuele bezoeker deze website bezoekt en informatie opvraagt. Op deze manier wordt gekeken hoe je website in elkaar steekt.

Als je website wordt bezocht dan kan de site zien wat voor soort bezoekers dit zijn. Herkent je site een bezoeker als een analysetool, dan is het mogelijk om deze anders te behandelen dan andere bezoekers.

Dit kun je doen door de analysetool hele andere pagina’s te laten zien dan normale bezoekers. Dit zijn bijvoorbeeld pagina’s die speciaal op zijn ingericht op het behalen van hele hoge scores in de veel gebruikte snelheidstests.

In feite hou je hiermee dus deze analysetools voor de gek. Cloaking wordt daarom over het algemeen gezien als een schending van de richtlijnen voor webmasters.

Regelmatig zien we webshops voorbij komen die op bekende performance tests als Google PageSpeed een uitzonderlijke score van 100/100 score halen. Testen we webshops in een andere test, die niet direct wordt herkend door de website, dan halen deze een veel lagere score.

De moraal van het verhaal: kijk verder dan je neus lang is en staar je niet blind op snelheidsscores. Ze kunnen mogelijke bottlenecks voor je opsporen, maar zeggen uiteindelijk niets over de gebruikerservaring.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Byte