Koppelingen
Marketing
15 mei 2018 door Lotte

Conversie optimalisatie met Hotjar

Chaniqua heeft een webshop met super fancy schoenen voor een goede prijs. Het verkeer op haar webshop is goed en groeit nog elke dag middels effectieve Google AdWords campagnes. Wat betreft de naamsbekendheid worden er mooie stappen gezet en je ziet de bezoekersaantallen toenemen, maar hoe zit het met die verkopen? Die blijven uit, hoe kan dat toch? Wanneer je met je handen in het haar zit biedt conversie optimalisatie met Hotjar uitkomst. Hotjar is net zo eng als dat het cool is. Je krijgt inzicht in hoe jouw websitebezoeker de website gebruikt.

De functie van Hotjar voor conversie optimalisatie

Hotjar, de all-in-one Analytics tool met feedback functie is een uitgebreide oplossing op de vraag wat bezoekers doen en waarom. Eén van de meest complete conversie optimalisatie tools waarmee je ontdekt waarom bezoekers niet converteren en hoe bezoekers navigeren. De tool heeft vele functies, welke ik één voor één voor je zal uitlichten.

Hotjar Heatmaps

Hoe kijken, klikken en scrollen bezoekers door je website? Het antwoord op deze vragen is te beantwoorden middels heatmaps. Door het maken van een heatmap worden alle muisklikken, muis- en scroll bewegingen van bezoekers op de desbetreffende pagina’s vastgelegd. De resultaten worden visueel in beeld gebracht aan de hand van kleuren. Hoe feller de kleur, hoe vaker dat gedeelte van de webpagina vertoond is, er op is geklikt of overheen gescrold is. Er zijn drie verschillende heatmaps: Click heatmap, maakt inzichtelijk op welke afbeeldingen, categorieën of elementen bezoekers veel klikken. Move heatmap, aan de hand van de muisbewegingen wordt inzichtelijk waar bezoekers veel naar kijken op een pagina. Scroll heatmap, daarmee wordt aan de hand van het scrollen van de bezoeker inzichtelijk welk gedeelte van de pagina wel wordt bekeken en welk gedeelte niet.

Maar hoe zet je de heatmaps in ten behoeve van conversie optimalisatie? Zijn er standaard workflows voor? ”Tuurlijk!” Begin eerst eens met een Link test, hierbij zet je een Click heatmap in en check je of bezoekers veelvuldig op bepaalde plaatsen klikken die eigenlijk helemaal niet klikbaar zijn. Blijkt dit het geval te zijn? Optimaliseer je website en zorg dat deze elementen wel klikbaar worden.

Distraction test

check je of er onbelangrijke zaken zijn die (meer) de aandacht trekken. Gebruik hiervoor de Click heatmap, Scroll heatmap en/of de Move heatmap. Zijn er inderdaad onbelangrijke zaken die de aandacht trekken? Verplaats of pas deze content/ images aan om de aandacht te vestigen op de meer belangrijkere zaken.

Information test

vinden bezoekers de informatie die ze verwachten of hopen te vinden? Gebruik hiervoor een poll in combinatie met een willekeurige heatmap, pas je content aan of verwijder onbelangrijke content om plaats te maken voor datgene waar de website bezoekers naar op zoek zijn.

Device test

Beschik je nog niet over een website met responsive design? Dan kan het zijn dat je website, op mobiel boven de fold, cruciale informatie of een call to action mist. Is dat het geval? Optimaliseer en zorg ervoor dat de belangrijkste zaken bovenaan je website komen te staan en meteen te zien zijn zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen.

Depth test

Gebruik voor deze test de Scroll heatmap. Wanneer bezoekers veelvuldig niet naar beneden scrollen daar waar het wel mogelijk is, kan het zijn dat ze denken dat er geen info meer staat na de fold. Dit is op te lossen door de opmaak die dat doet denken te verwijderen of bijvoorbeeld door het plaatsen van anchor points.

Header test

Gebruik voor deze test in ieder geval de Scroll heatmap. Het kan zijn dat de header van je website zo groot is, dat deze andere belangrijke content onder de fold duwt waardoor bezoekers deze belangrijke informatie niet te zien krijgen. Test vervolgens eens met een kleinere header en ga na of mensen nu wel de belangrijke content meekrijgen.

Hotjar visitor recordings

De naam zegt het al, visitor recordings. Na het instellen van deze functie kan je de volledige sessie van bezoekers terugkijken. Op deze manier kun je het precieze gedrag en de navigatie van bezoekers op de website analyseren. Via de verkregen data heb je goed inzicht in de sterke en zwakke punten van je website. Let wel: trek niet gelijk na de eerste recording een conclusie, bekijk meerdere recordings voordat je aan de hand van deze functie gaat optimaliseren.

Hotjar conversion funnels

Een conversion funnel is het gehele proces dat leidt tot een conversie. Een conversie is meestal een aankoop, maar kan ook het invullen van een online formulier, offerte of bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief zijn. Alle meetbare stappen binnen het proces (url’s) van binnenkomen op een website tot het doen van een conversie moeten in de funnel worden opgenomen. Op deze manier maak je inzichtelijk bij welke stap mensen afhaken. “Ja, heel scherp van je”, dat kan met Google Analytics inderdaad ook, maar wanneer je een conversion funnel binnen Hotjar combineert met bijvoorbeeld visitor recordings of een feedback poll krijg je daadwerkelijk ook inzicht in de reden van de bounce.

Hotjar form abandonment

Net als de conversion funnel maakt de form abandonment functie ook gebruik van een funnel, alleen dan net iets anders. Deze functie maakt het mogelijk om de formulieren op je website te analyseren en na te gaan of je formulier wel goed werkt. Het geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe lang doen bezoekers over het invullen van een formulier?
  • Welk percentage van de bezoekers die het formulier begint maakt het ook daadwerkelijk af?
  • Bij welk invulveld haken bezoekers af?
  • Hoe lang doen bezoekers over het invullen van de specifieke velden?

Gebruik de antwoorden op deze vragen om je formulieren blijvend te kunnen optimaliseren.

Hotjar feedback polls

De Hotjar feedback poll is een handige en laagdrempelige manier om relevante feedback te verkrijgen van de websitebezoekers. Middels deze functie kun je één vraag stellen aan de bezoeker die door middel van een pop-up wordt vertoond. Deze pop-up wordt vertoond op de door jou ingestelde pagina’s en daarbij heb je de volgende keuzes: de pop-up vertonen aan de rechter- of linkerkant van de pagina, op welke devices en het moment van verschijnen van de pop-up. De polls kunnen makkelijk uit- en aangezet worden wanneer je een andere vraag wilt testen.

Hotjar surveys

Is de feedback vanuit de feedback poll niet voldoende? Wil je meer dan één vraag stellen aan de bezoekers? Maak dan gebruik van de Hotjar survey, een korte enquête die net zoals de poll zichtbaar wordt middels een pop-up op specifiek uitgekozen pagina’s. Gezien men pop-ups soms als storend kan ervaren is het van belang goed na te denken over de manier van vragen stellen en het benaderen van de bezoeker. Het kan helpen om iets tegenover het invullen van de enquête te stellen, zoals bijvoorbeeld een korting. Maak de bezoekers duidelijk dat hun feedback de website nog gebruiksvriendelijker, beter, sneller of handiger gaat maken.

“ De heatmaps en recordings laten je zien wat je bezoekers doen, een poll laat zien waarom bezoekers doen wat ze doen. “

Hotjar, het conversie optimalisatie actieplan

Getting the big picture! Je kunt pas aan de slag gaan met conversie optimalisatie wanneer je van alle ins en outs op de hoogte bent en genoeg input hebt verzameld. Hieronder een actieplan gebaseerd op de drie conversie optimalisatie pijlers die ikzelf graag gebruik.

Een actieplan voor Hotjar conversie optimalisatie

  • Stel een heatmap in voor de pagina’s die veel traffic genereren, maar ook een hoge bouncerate hebben. Zo kom je er achter wat bezoekers missen op de pagina waardoor ze vertrekken.
  • Zet een “incoming feedback poll” op zodat bezoekers de gebruikerservaring van een specifieke pagina aan je kunnen mededelen.
  • Ontdek “drivers” via polls op high-traffic landingspagina’s.
  • Zet een survey in via de mail onder je bestaande klanten. Waar zijn ze tevreden over? En wat kan er beter?
  • Maak een funnel op om de grootste “barrières” te ontdekken, waar haken de meeste bezoekers af?
  • Creëer polls op “barrier” pagina’s om uitleg te vragen voor het vertrek van de website.
  • Zet heatmaps op “barrier” pagina’s om te kijken wat mensen ondernemen op de pagina waar ze afhaken.
  • Gebruik “session recordings” op “barrier” pagina’s om te kijken wanneer mensen afhaken.
  • Ontdek “hooks” door middel van een poll op je beste pagina’s en speel hier verder op in om meer conversies te genereren.

Wil jij ook weten waar en waarom jouw bezoekers de site verlaten en hoe je jouw website het beste in kunt richten om zoveel mogelijk conversies te genereren? Mocht je er aan de hand van dit blog zelf toch niet helemaal uitkomen of gewoon hulp willen bij bovenstaande? Schroom niet en neem vrijblijvend contact op, ik help je graag verder 🙂