Algemeen
7 augustus 2018 door Lotte

Google Analytics tracking code in Magento 2 installeren

Meten is weten. Wil jij ook inzicht hebben in de kanalen en media via waar de klanten binnenkomen op jouw Magento 2 webshop? Hoe lang het duurt voordat ze converteren? Hoe vaak ze dat doen? En meer? Middels Google Analytics is dit allemaal makkelijk in te zien via de gestandaardiseerde rapporten.

Google Analytics, meten is weten

Analytics is voor elke webshop eigenaar een must, je krijgt op deze manier vele inzichten over je bezoekers en prospects. Hieronder een opsomming van de standaard rapporten binnen Analytics en hoe je deze het best kunt lezen en conclusies uit kunt opmaken.

  • Realtime: Je kunt realtime meekijken naar de acties van de huidige bezoekers.
  • Doelgroep: Hier vind je alle info over de bezoekers. Denk aan demografie, interesses, geo, gedrag, mobiel, etc. Krijg meer inzicht in de bezoekers van je webshop.
  • Acquisitie: Geeft antwoord op de vraag, waar komt het verkeer naar de webshop vandaan? Komen de meeste bezoekers binnen via een Adwords campagne, of toch via social?
  • Gedrag: Geeft antwoord op de vraag, hoe gedragen bezoekers zich op de website? Welke pagina’s bekijkt men, en hoe lang blijven ze hangen? Waar haken ze af? En wat zijn de best converterende pagina’s?
  • Conversies: Welke ingestelde doelen worden veel bereikt? Welke niet? Welke stappen doorloopt een klant voor de aankoop? Aan welke kanalen zijn de verkopen toe te rekenen?

Google Analytics instellen in Magento 1

Zonder dat je codes hoeft te schrijven kun je makkelijk en snel vanuit de Magento backend de UA tracking code (Universal Analytics code) op de webshop plaatsen. Het enige wat je hoeft te doen is de UA tracking code (te vinden binnen het dashboard van Google Analytics > Beheerder > Property -instellingen > Tracking ID) in de Magento backend in te vullen. Automatisch zal de code op alle pagina’s worden geplaatst.

De Google Analytics tracking activeren in Magento 1 uitleg

Het toevoegen van de code gaat als volgt:

  1. Ga naar de Magento backend van de webshop
  2. Ga naar Systeem > Configuratie > Verkopen > Google API
  3. Activeer de API door in te schakelen, kies voor UA (Universal Analytics) of GA (Google Analytics), bij twijfel kies voor UA
  4. Vul bij “Account nummer” de UA tracking code in
  5. Sla op

Test vervolgens via het standaard rapport “realtime” of er een bezoeker door wordt gemeten binnen Analytics op het moment dat jij je eigen webshop bezoekt. Mocht het niet werken, vernieuw dan eerst de cache binnen de Magento backend, voordat je de programmeurs lastig gaat vallen.

Google Analytics instellen in Magento 2

Zonder dat je codes hoeft te schrijven kun je makkelijk en snel vanuit de Magento backend de UA tracking code (Universal Analytics code) op de webshop plaatsen. Het enige wat je hoeft te doen is de UA tracking code (te vinden binnen het dashboard van Google Analytics > Beheerder > Property -instellingen > Tracking ID) in de Magento 2 backend in te vullen. Automatisch zal de code op alle pagina’s worden geplaatst.

Het toevoegen van de code gaat als volgt:

  1. Ga naar de Magento 2 backend van de webshop
  2. Ga naar Winkels > Configuratie > Verkopen > Google API of wanneer de backend in het Engels staat Stores > Configuration > Sales > Google API
  3. Klap het tabje “Google Analytics” open
  4. Activeer de code en vul bij “Account nummer” de UA tracking code in
  5. Sla op

Test vervolgens via het standaard rapport “realtime” of er een bezoeker door wordt gemeten binnen Analytics op het moment dat jij je eigen webshop bezoekt. Mocht het niet werken, vernieuw dan eerst de cache binnen de Magento backend, voordat je de programmeurs lastig gaat vallen.

Wil je meer te weten komen over je bezoekers en prospects? Maar er toch niet helemaal uitkomen aan de hand van bovenstaande, of gewoon hulp willen? Schroom niet en neem vrijblijvend contact op, wij helpen je graag verder!