Algemeen
26 januari 2018 door Lotte

Hoe zet je Instagram in voor zakelijk succes?

Instagram wordt steeds vaker zakelijk ingezet door bedrijven om in contact te komen en te blijven met hun klanten. Dit is geen onverwachte ontwikkeling aangezien branded content het op Instagram veel beter doet dan op andere Social Media platformen. Door het gebruik van visuele content op Instagram ligt het engagement percentage veel hoger dan voor concurrerende sociale media, als Facebook en Twitter. Wil jij Instagram toevoegen aan jouw Social Strategie? Maar weet je niet zo goed hoe? Lees dan snel verder!

#Mooie plaatjes

Op Instagram draait het allemaal om het beeldgebruik, op de caption en hashtags na. The key is Visual Marketing en dat draait om authenticiteit; oprechtheid en originaliteit. Gebruik voor al je Instagram posts originele en oprechte foto’s, niet de in scene gezette reclamefoto’s en grafisch vormgegeven advertenties. Denk er over na waarom mensen op Instagram zitten? Waar zijn zij naar op zoek? Goed gefotografeerde inspirerende foto’s zonder het toepassen van tekst Je wilt met jouw Instagram advertentie niet buiten de boot vallen in de tijdlijn van jouw potentiële klant. Je wilt de interesse van jouw doelgroep wekken en dat zij zich, d.m.v. foto’s, gaan verbinden of verbonden gaan voelen met jouw bedrijf/merk.Dus geen grote koppen en felle kleuren, zoals je vaak ziet op reclamemateriaal, maar foto’s die aansluiten op de organische content van jouw doelgroep.

De verhouding tussen volgers en interactie op de sociale media kanalen Twitter, Facebook en Instagram

#Geen tekst

Vermijd het gebruik van woorden op foto’s. Teksten voeg je toe in de vorm van een caption en/of hashtag(s). Het plaatsen van tekst op een foto schreeuwt letterlijk “ik ben een advertentie”.. dat is niet wat je wilt.

#Eén product per post

Maak het jezelf en je doelgroep makkelijk. Houd het overzichtelijk. Prop niet oneindig veel producten in één foto. Houd het bij één product en zorg dat deze goed uitkomt binnen de foto. Vergeet niet direct door te linken naar de plek waar de klant het product (online) aan kan schaffen. Bij advertenties (betaalde posts) kun je een directe link plaatsen naar het product. Probeer het aankoopproces zo makkelijk mogelijk te maken.

#Ingezonden content

Vraag klanten om hun eigen content en bevindingen te delen via een foto en hashtag op Instagram en ga voor het sneeuwbaleffect! Als voorbeeld: je verkoopt t-shirts en vraagt al je bestaande fans en volgers een foto te delen van hunzelf met jouw t-shirt aan onder de hashtag #shirts4you. Op deze manier komen de volgers van jouw volgers in aanraking met jouw merk en jouw t-shirts. Sturen je fans super mooie plaatjes in? Repost die content dan.

bron: pinimg.com

#Hashtags

Bedenk en claim je eigen hashtag en maak veelvuldig gebruik van relevante hashtags. Gebruik hashtags om mensen te bereiken die je nog niet volgen. Wanneer je hashtags toe past in je caption en iemand zoekt op deze hashtag, dan zal jouw foto naar voren komen. Triggert die foto genoeg? Dan zal diegene wellicht een kijkje nemen in jouw galerij en heb je er een nieuwe volger bij. Zorg wel dat deze hashtags relevant zijn en bij de foto passen. Een hele rij met irrelevante hashtags doet rommelig aan en onprofessioneel uit, dat werkt niet.

#Timing is alles

De timing van het plaatsen van je Instagram post is van groot belang voor je Instagram strategie. Elke social en/of doelgroep heeft een andere perfecte “post tijd”. Hieronder een overzicht van de Socials en de daarbij horende meest gunstige “post tijd”.

Pin je hier echter niet op vast.. Doe onderzoek naar jouw perfecte post tijd of gebruik één van de vele tools om hier achter te komen.

Succes met je eigen Instagram strategie! Ik hoop dat je wat hebt aan bovenstaande tips. Mocht je er nog niet helemaal uitkomen of hulp willen bij bovenstaande? Neem dan vrijblijvend contact op via lotte@tickles.nl.