Marketing
12 januari 2018 door Lotte

Hoe zet je Personal Branding in via LinkedIn

Employee first, company second, dat is zoals het hoort. Helaas zien veel bedrijven die awareness willen creëren en leads willen genereren via LinkedIn dat anders. Echter, mensen willen met mensen kletsen, niet met bedrijven. Je moet informatie delen, het product wat je verkoopt komt later. Men wil graag verhalen en informatie horen van collega’s en concullega’s, ze zullen deze adviezen meenemen in hun besluitvorming.

Waar zou jij voor kiezen? Welke post spreekt jou het meest aan? Een post of advertentie vanuit een bedrijf die websites verkoopt en zegt de mooiste websites te kunnen maken of een post vanuit Kees (medewerker van hetzelfde bedrijf), die je via eigen connecties voorbij ziet komen. Deze post bevat waardevolle en interessante content over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van het bouwen van websites.

Mocht je nu denken “de post vanuit het bedrijf zelf”, dan kun je beter stoppen met lezen en voor een bord gaan staan. Denk je “Kees lijkt mij capabel genoeg om mijn site te maken en geeft mij vertrouwen”, lees dan vooral verder.

“Werknemers moeten het uithangbord worden van het bedrijf.”

 

Company Page

Zorg ervoor dat de LinkedIn Company Page op orde is voordat de werknemers beginnen met Personal Branding. Je moet de Company Page zien als een verbindingsmiddel tussen de medewerkers en hun netwerken en connecties. Zorg dat alle informatie over het bedrijf up to date is en dat de medewerkers hun functietitel juist hebben ingevuld. Wanneer medewerkers hun functietitel juist invullen i.c.m. de bedrijfsnaam wordt er automatisch een koppeling gemaakt tussen de medewerkers en het bedrijf.

Goed doen doet goed volgen

Geef jij het goede voorbeeld? Dan zul je zien dat mensen zullen volgen. Ben jij de CEO of zit je in het management? Zorg er dan voor dat jij het goede voorbeeld geeft. Deel regelmatig content via LinkedIn over jouw specialisaties, successen vanuit het bedrijf en andere nuttige vernieuwende content. Wees niet bang om je kennis “weg te geven”, maar deel zoveel mogelijk.

Vertel over eigen expertise

Laat werknemers content delen of reageren op content waar ze veel verstand van hebben en dagelijks mee aan het werk zijn, hun eigen vakgebied. Hierdoor komt zowel de content als de werknemer overtuigender over. Het heeft weinig zin(of het voegt weinig toe) om content te delen over andere specialisaties. Wanneer je iedere werknemer laat schrijven over onderwerpen waar hij/zij verstand van heeft, passend bij zijn functie, dit maakt de drempel ook minder hoog. De connecties van een bepaalde werknemer en dus de lezers van zijn posts, zitten waarschijnlijk (grotendeels) in hetzelfde vakgebied en zijn dus geïnteresseerd in die specifieke content.

Persoonlijke touch

Combineer relevante content met een persoonlijke touch. Maak bijvoorbeeld gebruik van een persoonlijke foto, video of commentaar. Deze persoonlijke toevoeging wordt gewaardeerd en zal ervoor zorgen dat je content meer geliked en gedeeld gaat worden.

Vlog er op los

Vloggend personeel wordt steeds populairder. Je ziet het tegenwoordig bij de politie, in de zorg, bij de ANWB, je kunt het zo gek niet bedenken.. iedereen is aan het vloggen. Zeker niet onterecht, want het werkt! Persoonlijke verhalen starten “het” gesprek. Het gaat daarbij voornamelijk om persoonlijke passie en de regelmaat waarmee je vlogs maakt, niet om de kwaliteit van het beeldmateriaal.

Eat, sleep, post, repeat

Zorg dat Social Media onderdeel wordt van je dagelijkse gewoontes. Vaak hebben mensen het te druk voor Social, maar mijn advies: maak er tijd voor. Een half uur per dag is al voldoende! Neem ‘s ochtends tijdens dat bakkie pleur 10 minuten de tijd om iets te posten, te reageren of een interactie aan te gaan met een ander. Datzelfde doe je nogmaals in de middag en klaar is Kees.

Wil je aan je naamsbekendheid werken en leads gaan genereren via LinkedIn, denk dan “Employee first, company second”. Zorg dat de medewerkers het uithangbord van het bedrijf worden middels bovengenoemde tips. Mocht je er nog niet helemaal uitkomen of hulp willen bij bovenstaande? Neem dan vrijblijvend contact op via lotte@tickles.nl