Algemeen
19 januari 2018 door Marcel

Mobile page speed een rankingfactor voor Google

Het komt niet als een verrassing, maar het is nu officieel: vanaf juli 2018 zal Google de laadsnelheid voor mobiele webpagina’s meenemen als rankingfactor! Start dus vandaag nog met het optimaliseren van je website, en specifiek de webpagina’s, voordat je straks jezelf ziet kelderen in de rankings van de organische zoekresultaten in Google.

Waarom is de laadsnelheid van je pagina een rankingfactor?

Dat Google de laadsnelheid van een webpagina meeneemt als rankingfactor voor SEO, is niet iets nieuws. Dit gebeurt op de desktop al veel langer. Dit is logisch, gezien een pagina die snel wordt geladen, de gebruiker een veel betere gebruikerservaring biedt. In het geval een pagina niet snel genoeg wordt geladen, haakt een gebruiker sneller af.
Het levert je (naast minder afhakende bezoekers en daardoor meer kans op conversies), (mogelijk) ook een betere ranking op in de zoekresultaten. Alle reden dus om aan de slag te gaan met het verbeteren van je pagina laadsnelheid (niet te verwarren met sitesnelheid).

Wat beïnvloedt de laadsnelheid van je webpagina?

Laten we bij het begin beginnen: jouw website of webshop bevindt zich op de server van jouw hostingpartij. Zorg er dus voor dat, voordat je aan de bouw begint van de website of webshop, je er zeker van bent dat je in zee gaat met een gerenommeerde hostingpartij. Voor een Magento webshop bij Tickles werken wij altijd samen met LinQhost of Byte. Betreft het een WordPress website, werken wij samen met onze partner Hyperhost.
Je bent er dan van verzekerd dat je webshop betrouwbaar is en zo weinig mogelijk downtime heeft, maar een belangrijk onderdeel is dat het ook meer zekerheid biedt voor een snelle laadtijd. Dit geldt natuurlijk voor zowel mobiel als desktop.

Hoe test ik het – (Google) Page Speed Insights

Er zijn een aantal manieren om de laadsnelheid van je pagina te testen. Wij behandelen in ieder geval de opties GTmetrix en Google Page Speed Insights.

Allereerst PageSpeed Insights. Je vult de URL in van jouw webpagina of een andere webpagina die je wilt testen. Vervolgens zie je direct na de analyse, de resultaten. Je vindt een score voor snelheid en optimalisatie, zowel voor mobiel als desktop.

bron: Google

 

De meest interessante stap, vind je iets lager op de pagina, wanneer je klikt op optimalisaties weergeven.

Je krijgt automatisch een lijst te zien met alle verbeterpunten die je kunt doorvoeren, om je webpagina’s sneller te laten laden.

GTmetrix

Wanneer je een analyse uitvoert met GTmetrix, zul je zien dat deze een zeer uitgebreide lijst met optimalisaties aan je toont. Dit is gemakkelijk en je weet direct wat je aan moet passen om je webpagina’s sneller te laten laden.

Hoe verbeter ik mijn laadsnelheid?

Naast het opvolgen van de optimalisaties die PageSpeed Insights je aanraadt, zijn er nog andere manieren om je webpagina’s sneller te laten laden. Een aantal tips die je direct kunt toepassen:

  1. Zorg voor minder grote afbeeldingen, zodat een pagina sneller wordt geladen. Een minder grote afbeelding ophalen van de server kost minder tijd dan een grote afbeelding. Er zijn hier handige gratis tools voor beschikbaar zoals Optimizilla. Je afbeeldingen worden dan zover verkleind, totdat de ideale kwaliteit en afbeeldingsgrootte wordt behaald.
  2. Als er plug-ins worden gebruikt op je website, bekijk dan of deze nog van toegevoegde waarde zijn. Plug-ins kunnen er namelijk voor zorgen dat je webpagina’s minder snel worden geladen. Zijn ze niet van toegevoegde waarde, schakel ze dan uit.
  3. Optimaliseer de structuur van je HTML code, door ervoor te zorgen dat content eerst wordt geladen en vervolgens pas de scripts. Dit zorgt ervoor dat je pagina een stuk sneller wordt geladen.

Is een tool leidend?

We schreven al eens eerder over de laadsnelheid van je webshop: onthoud altijd dat een tool zoals Page Speed Insights van Google, slechts een middel is en niet een doel op zich. In de praktijk kan de laadsnelheid van je pagina relatief lang zijn (enkele seconden), terwijl je een score behaalt van 100/100!

Ben je na het lezen van onze blog benieuwd naar de pagina laadsnelheid van jouw webpagina’s? Ga dan direct aan de slag.

Wil je er meer over weten of heb je hulp nodig bij het analyseren van jouw webshop en bijbehorende webpagina’s? Stuur ons dan direct een e-mail, bel ons of kom eens langs bij Tickles!