Algemeen
3 januari 2017 door Mirko

Omnichannel – Het beste van twee werelden!

Omnichannel, je hebt het vast wel eens voorbij horen komen. Het marketingwoord van 2016! Vandaag iets online kopen vervolgens de volgende dag een aanbieding via je smartphone ontvangen. Shoppen waar en wanneer je maar wilt! Iedereen doet het en tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld. Of niet? De consument is het van Bol.com, Coolblue en Wehkamp gewend maar nog niet van de MKB ondernemer. Toch is er voor de MKB ondernemer nog veel winst te behalen.

Wat is Omnichannel nu eigenlijk?

Vroeger had je als winkelier genoeg aan een reclamefolder of catalogus om je producten onder de aandacht te brengen, je verkopen te doen en nieuwe klanten te werven. Tegenwoordig moet de winkelier ook actief zijn met de online wereld, denk hierbij aan Social media, webshop en/of website. Hier houdt het niet op, de consument verlangt van de winkelier dat ze via verschillende manieren en platformen benaderbaar zijn en hun diensten en/of producten kunnen aanbieden. Al deze platformen moeten uiteraard wel met elkaar verbonden zijn. Dit noemen we een omnichannel-aanpak. Met deze mogelijkheden kan de consument zelf bepalen wanneer, waar en hoe ze willen shoppen. Online en offline zijn een! Dus van het krijgen van een aanbieding, het doen van een aankoop, eventueel retourneren van je aangekochte producten en het toegang krijgen van je eigen account. Alles kan en alles staat met elkaar in verbinding.

De eerste stappen naar succes

Doordat de wensen van de consument veranderen ontstaan er consequenties voor de webwinkelier. Wil jij als ondernemer meeliften op het succes van E-commerce dan zal je toch echt de volgende zaken goed afgestemd moeten hebben voordat je succes kan boeken;

  • Een goede webshop met de juiste zoekfuncties en productaanbevelingen.
  • De juiste betaalmogelijkheden voor je klanten
  • Email Marketing
  • Omnichannel creëer je door webshop, fysieke winkel, kassa, voorraad- en relatiebeheer volledig op elkaar af te stemmen.

Daar waar we vroeger vooral de klantenservice, beschikbaarheid van producten en beleving optimaal moesten hebben is het nu vooral het key element om altijd en overal in verbinding te staan met je klant!

Investeren in de toekomst?

Tegenwoordig is het een must om te investeren in een webshop, shopping-app en marketing. Om te groeien kun je als winkelier niet langer achterblijven. De ontwikkelingen gaan razendsnel, soms te snel. Daarom is investeren zo belangrijk, dit blijkt ook uit cijfers van Forrester. Uit onderzoek blijkt dat 72% van de ondervraagden aangeeft dat een omnichannel-klant een aanzienlijke meerwaarde heeft dan een single channel-klant. Zo blijkt dat bij een omnichannel-aanpak de totale winst groter is dan bij de som van de afzonderlijke delen. Niet alleen stijg je boven je concurrenten uit maar je krijgt ook een betere inzichten in je marketing en sales acties. Daarnaast zijn alle kanalen op elkaar afgestemd waardoor de kosten op voorraadbeheer afnemen. Van een goede omnichannel strategie profiteren niet alleen de consumenten maar ook de winkelier, je krijgt betere klant- en winkelervaringen wat zich weer resulteert in hogere loyaliteit en steeds vaker terugkerende bezoekers.

Mobile first!

Je smartphone wordt steeds belangrijker. Daar waar we vroeger de telefoon alleen maar gebruikte voor het ‘’even’’ snel opzoeken van informatie, doen we er nu alles mee. Van bankzaken, shoppen tot zelfs de boodschappen. Webshops en websites worden daarom ook steeds beter en toegankelijker via de smartphone. Het is tenslotte ook het eerste apparaat wat je in je handen hebt om iets op te zoeken of zelfs aan te kopen. Mobiel wordt al snel first screen en het aandeel van apps in de totale M-commerce blijft groeien! Volgens de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs zal de verkoop via smartphones en tablets tussen 2014 en 2018 meer dan verdrievoudigt worden. Bij onze partner PocketShop laten de statistieken zien dat 85% van de app-gebruikers terugkeert als klant en dat een app 30% meer conversie oplevert dan een mobiele site.

Ben jij ook klaar voor de toekomst?

Wij begrijpen heel goed dat je als ondernemer het belang van omnichannel wel inziet maar je wel afvraagt ‘’Waar moet ik beginnen?’’. Om tot een succesvolle strategie te komen heb je een partner nodig die je hierin kan begeleiden en helpen. De ondernemer is vaak zelf te druk met de algemene zaken zoals het runnen van je winkel en de directe klant. Het grootste obstakel is het volledig integreren van een backoffice. Gelukkig hebben we hier Magento voor! Samen met onze partner Pocketshop willen we ook mobiele shopping-apps bereikbaar maken voor het MKB.

De Apps worden volledig op de webshop aangesloten waardoor alle zaken zoals klanten, producten en voorraden direct worden overgenomen en synchroon lopen met elkaar. Zo hoef jij als winkelier je hier niet druk om te maken! Tickles creëert op deze wijze het beste van twee werelden namelijk het opzetten van een goedlopende webshop welke volledig geïntegreerd is met een app. Uw omnichannel kanaal is geboren.