Algemeen
15 september 2017 door Marcel

Online marketing in een notendop

Je hebt een goed lopende onderneming en misschien zelfs een webshop: het groeit gestaag en het wekelijks aantal orders wat binnen komt, groeit netjes mee met je bedrijf. Vaak wordt dan het besluit genomen om een nieuwe webshop te laten maken, wanneer de oude website niet meer voldoet. Dat kan door zelf een nieuwe website te maken, bijvoorbeeld een WordPress website, of je laat deze bouwen bij een bureau zoals Tickles.

Tegenwoordig kom je dan automatisch aan bij het kopje (online) marketing. Het is dé manier om je website zichtbaar te maken bij een groter publiek.

Maar, hoe moet dat? Wat voor budgetten heb je dan nodig? Dat gaan wij je uitleggen in onze blog. We hebben het globaal over advertising, content, seo en tot slot: budgettering. 

Eigenlijk voor iedereen, van éénmanszaak tot midden klein bedrijf, doet er goed aan eens door te lezen wat er allemaal mogelijk is.

Advertising

Op het gebied van advertising is er enorm veel mogelijk. Kijk je alleen al naar Google AdWords, dan is het niet alleen mogelijk om via het zoeknetwerk te adverteren maar ook via het Display netwerk, Google Shopping, Video en mobiel. Je kunt dit, samen met andere zoekmachines als Bing van Microsoft, scharen onder Search Engine Advertising (SEA). Naast het gebruik van Google AdWords, is er de mogelijkheid tot het adverteren via sociale media zoals Facebook en Instagram.

Tablet met Google op de achtergrond

SEO

Search Engine Optimization (SEO) betekent je website optimaliseren voor zoekmachines. Dit doe je dan op een manier die ervoor zorgt dat je waardevolle content op je website hebt staan, welke gemakkelijk te lezen is voor de zoekmachines van onder andere Google. Die ‘crawlen’ namelijk alle websites. Wanneer er een zoekopdracht wordt ingetikt door iemand, gaat die zoekopdracht naar de servers van Google welke razendsnel de gecrawlde websites doorzoeken.

Een heel complex proces, maar het betekent voor jou dat een pagina vooral technisch gezien juist ingesteld moet staan. Dat betekent onder andere gebruik maken van de juiste meta descriptions, een goede pagina-indeling en correct gebruik van titels. Dat kun je uiteraard zelf doen, maar dit is tijdrovend en de kans bestaat dat je door verkeerde methodes, (bijvoorbeeld veel te veel keywords lukraak toevoegen) niet hoger in de zoekresultaten komt te staan, maar juist lager. Twijfel je daarover? Vraag het aan ons en wij helpen je verder.

Een overzicht van de code met meta descriptions

Content

Dicht in de buurt bij SEO ligt het begrip content. Vertaald naar het Nederlands: inhoud. Wat houdt dat in bij online marketing? Content is alles wat een merk of bedrijf naar buiten brengt. Dat kan een blog zijn, een nieuwsbrief of een pagina waarin handige tips voor de klant worden uitgeschreven.

Dit alles is niet commercieel, maar echt bedoeld als waardevolle inhoud waar je klant ook echt iets mee kan. Waardevolle inhoud is ook van invloed op SEO. De algoritmes van Google worden namelijk steeds ‘slimmer’ en focussen zich meer op relevante content dan enkel en alleen keywords, zoals enkele jaren geleden. Een tekst volstoppen met woorden waarop je gevonden wil worden, gaat niet meer werken. Creëer dus inhoud, content, die uniek is.

Is dat alles?

Dat is natuurlijk nog niet alles. Ook begrippen als e-mail marketing, social media en mobile vallen bijvoorbeeld onder de paraplu van online marketing. Je kunt echter nooit alles in één keer opzetten. Vandaar dat wij de keuze hebben gemaakt om deze zaken eerst uiteen te zetten: Advertising (SEA), SEO en content. 

Budgettering

Hoeveel geld moet je dan exact uitgeven aan marketing? Dat is natuurlijk een beslissing die elke ondernemer zelf moet nemen. Kijk je naar de top van het bedrijfsleven, zie je dat er steeds meer budget verschuift van traditionele media naar online marketing.

Wij raden je dan ook aan om voor jezelf eerst uit te schrijven wat je nu eigenlijk allemaal uitgeeft aan marketing. Levert dit het gewenste resultaat op? Haal je er meer uit, dan dat je er aan uitgeeft? Als het antwoord op die vraag een nee is, vraag ons dan naar de mogelijkheden. Wij zorgen ervoor dat je jouw return on investment (ROI) verhoogd.