Algemeen
21 december 2017 door

Social Media Marketing (SMM) voor B2B: now is the time!

Of je het nu wilt of niet: sociale media zijn here to stay. Waarschijnlijk maak je privé allang gebruik van bijvoorbeeld Facebook, Twitter of LinkedIn. En natuurlijk zijn er heel veel B2C-bedrijven die sociale media inzetten om hun naamsbekendheid te vergroten en hun omzet te boosten. Er is zelfs een aparte naam voor verzonnen: Social Media Marketing (of SMM).

Wist je dat SMM ook zeer geschikt is voor jouw B2B-organisatie? In dit artikel lees je wat SMM inhoudt, wat de belangrijkste redenen zijn om ermee te beginnen, hoe je zorgt dat je de plank niet misslaat met je SMM en hoe Tickles je kan helpen.

Wat is Social Media Marketing?

Social Media Marketing of SMM is een vorm van internetmarketing, waarbij je de unieke eigenschappen van sociale netwerksites gebruikt om verkeer naar je website te genereren. Sociale media geven je ook een unieke kans om direct te leren van de reacties van je klanten.

Het verbeteren van de communicatie met je klanten is het belangrijkste doel van SMM. Daarnaast vergroot je je naamsbekendheid en bereik je meer potentiële klanten. SMM speelt daarnaast ook een belangrijke rol in het bereiken van de eerste pagina in populaire zoekmachines. De meeste mensen komen niet verder dan de eerste pagina, dus je wilt daar wel zichtbaar zijn. Goed gebruik van SMM kan je daar enorm bij helpen.

De belangrijkste redenen om te beginnen met SMM

In Demystifying Social Media deed McKinsey&Company* onderzoek naar de belangrijkste functies van sociale media voor B2B-bedrijven.

Ten eerste is het perfect om je markt in de gaten te houden, te luisteren naar wat er over jou en je bedrijf gezegd wordt. Nog nooit was het zo makkelijk om directe feedback te verzamelen en daar je strategie op aan te passen.

Daarnaast is SMM perfect om je klantenservice te verbeteren. Door snel en doeltreffend op problemen, vragen of klachten te reageren, bouw je aan je geloofwaardigheid en krijg je loyalere klanten. En we weten allemaal dat loyale klanten vaker en meer bij je kopen!

Ten derde worden sociale media niet gezien als marketingmachines. Daarom zijn fans van je merk eerder geneigd relevante content te delen met hun eigen netwerken, wat de naamsbekendheid van je bedrijf en merk verder vergroot. Een bijkomend voordeel is dat gebruikers je content op sociale media niet direct als marketing ervaren, en daardoor meer openstaan voor wat je te zeggen hebt. Uiteraard werkt dit alleen als je echt waardevolle content deelt.

Een laatste reden om met SMM te beginnen, is dat het een goede manier is om het gedrag van je klanten op lange termijn te veranderen. Omdat sociale media zo toegankelijk zijn, helpt het enorm bij het bewust maken van je potentiële klant, een van de eerste stappen in een customer journey. Ook zijn sociale media heel geschikt om tijdelijke aanbiedingen te promoten en twijfelaars over de streep te trekken.

De top 3 fouten die je beter kunt vermijden

Natuurlijk is niet alles rozengeur en maneschijn, anders was elk B2B-bedrijf wel succesvol op sociale media. Dit zijn een paar fouten die je niet meer hoeft te maken, dat hebben anderen al voor je gedaan:

  • Te weinig content

Alleen een account aanmaken op Facebook of LinkedIn telt nog niet als SMM. Je zult regelmatig relevante content moeten delen, alleen dan bouw je echt aan je netwerk.

  • Te veel content

De andere kant is dat je te veel content deelt. De relevantie daalt dan vaak snel, en je fans worden je snel beu. Richt je op kwaliteit, niet op kwantiteit.

  • Geen interactie met volgers

De interactie met anderen is het sterkste punt van sociale media. Het is dan ook belangrijk om te beseffen dat je sociale media niet alleen als kanaal om te zenden gebruikt, maar juist ook om te ontvangen.

Wat Tickles voor je kan doen

Bij Tickles zetten we SMM al jaren in voor onze klanten. We zien het als 1 van de pijlers van onze online marketing-dienstverlening. We schreven eerder al dat e-commerce voor B2B in opkomst is, en we zien hetzelfde gebeuren in de wereld van Social Media Marketing.

Je hebt gelezen dat er genoeg redenen zijn om te beginnen met SMM. Tickles helpt je met het bedenken, maken en monitoren van allerlei campagnes, van Facebook-posts tot Youtube-video’s.

Een infographic over b2b en b2c social media

Facebook en LinkedIn zijn de meest gebruikte SMM-platforms in B2B**

We hebben ervaring met bijna alle platforms, maar zijn gespecialiseerd in LinkedIn en Facebook. Dit zijn ook verreweg de meest gebruikte platforms voor SMM in de B2B-markt.

Hulp nodig?

Heb je al duidelijke wensen, of wil je eerst nog wat meer weten? We staan voor je klaar!

*Demystifying social media – McKinsey

**Trends in social media – marketingprofs