e-commerce
20 september 2019 door Suze

Wat verzending voor de customer experience kan betekenen 

Bestellingen die te laat of verkeerd worden bezorgd of een slechte customer service; het is slechts een kleine greep uit de irritaties die consumenten ervaren rondom de bezorging van hun pakket. En ook al kun jij als webshop ondernemer niet veel doen aan de slechte performance van je bezorgdienst; jij hebt die bezorgdienst uitgekozen en dus word je er wél op aangekeken. Erger nog: je ziet deze irritaties uiteindelijk terug in je klantreviews. Maar wat kun je doen tegen deze afbreuk van je klanttevredenheid?

Laten we eerst eens kijken hoe de top 5 van irritaties over pakketbezorging eruit ziet:

Te late levering

Het niet leveren op de door de webshop beloofde dag.

Trage levering

Geen next day delivery. Veel webshop hebben het voorbeeld van de grootste webwinkels gevolgd en bieden volgende dag levering aan. Maar wat als je bezorger het al om 20:00 wil ophalen? Veel bestellingen worden in de avond gedaan. Dan is het vaak niet meer mogelijk om de volgende dag geleverd te krijgen. Een tegenvaller!

Slechte customer service

Als de klant de bezorgdienst belt met de vraag wanneer zijn pakket bezorgd wordt en een duidelijk antwoord blijft uit, zorgt dit voor irritatie. Om nog maar niet te spreken van de irritatie door het afleveren van het pakket daar waar de klant het niet wil hebben. Bijvoorbeeld bij de buren waar hij een slechte relatie mee heeft. Het zelf invloed kunnen hebben op het bezorg-proces en een goede communicatie tussen de klant en de bezorger is dus cruciaal.Hoeveel service kan jouw klant verwachten van je bezorger?

De klant tot ‘spoorzoeker’ maken

Het ongevraagd afleveren van het pakket op een zogeheten Drop off Point dat kilometers ver van het adres van de klant ligt zodat de klant genoodzaakt is in de auto te stappen om zijn pakket op te sporen.

Haastige bezorgers

Het moment van het ontvangen van het pakketje is het enige fysieke touchpoint in het hele bestelproces. Dus dat moet prettig verlopen. Dit gaat verder dan een netjes geklede chauffeur. Een haastige bezorger die, terwijl hij het pakket in handen van de klant duwt, via zijn oortje in gesprek is met het depot is niet plezierig voor je klant.

Ook de beste bezorg-ervaring voor jouw klanten?

Het kan ook anders, daar is onze partner Trunkrs van overtuigt. Hun missie: ‘de beste same day bezorg-ervaring realiseren’. Trunkrs maakt same day of next day delivery bereikbaar en betaalbaar voor elke webshop. De bezorgdienst van het bedrijf sluit met deze pijlers mooi aan op onze Tickles Blueprint oplossing. Zodat het voor jou als online ondernemer mogelijk is om mee te gaan in de snelle ontwikkeling  van e-commerce en om de totale winkelervaring van je klant tot een succes te maken.

De toekomst van e-commerce gaat over snelheid en de ideale customer journey

In een eerder blog licht het bedrijf uit hoe de consument en de wereld van e-commerce in 10 jaar tijd snel is veranderd. Waar voorheen het verschil gemaakt werd op basis van prijs, draait het vandaag de dag veel meer om de kwaliteit van dienstverlening. Bezorging is een essentieel sentiment binnen de customer journey. Beschikbaarheid, door snelheid en flexibiliteit voor de consument wordt alleen maar belangrijker. Lees hier het volledige artikel en ontdek de ontwikkelingen die de delivery experience verder zullen verbeteren.

Benieuwd hoe onze partner Trunkrs jouw business toekomstbestendig kan maken? Neem eens contact op. Ze bezorgen pakketten s’avonds, waar jouw klant dit wil, met 98,6% garantie en compromisloos. Zonder irritaties. Voor blije klanten.