e-commerce
Koppelingen
Webshops
7 januari 2019 door Mirko

Waarom moet mijn B2B bedrijf E-commerce toepassen?

Tijdens onze reis van de afgelopen jaren als e-commerce bureau kwamen we regelmatig B2B bedrijven tegen die ons de vraag stelden ‘’Waarom moeten wij iets met e-commerce gaan doen? Het gaat toch goed zo!’’ Als e-commerce specialisten schrikken we hier best wel van. We horen ook veel bedrijven zeggen: ‘’Het is een internetbubbel, dat waait wel over.’’ Prachtige bedrijven met een grote historie kunnen hun bestaansrecht verliezen! Onlangs verscheen het MKB jaarbericht van 2018 dat bevestigd dat het MKB in Nederland in beweging moet komen!

Voor bedrijven, en dan met name in de B2B, kan ik niks anders zeggen dan: WAKE UP! Het is geen internetbubbel lieve mensen en het waait zeker niet over. Het is een feit dat jullie moeten gaan digitaliseren. De tijd van postduiven, faxen en orders per e-mail/ telefoon doorgeven aan je leverancier is voorbij. Ik snap heel goed dat het ‘’internet’’ eng is. Iedereen kan meekijken voor je gevoel. Je concurrenten kunnen alles bekijken wat jij online doet en gaat doen. Hoe ga je hiermee om en hoe kan een E-commerce bureau je hierbij helpen? Dit alles en nog veel meer beschrijf ik in mijn blog hieronder.

Waarom E-commerce?

Als B2B bedrijf ben je continu bezig je bedrijfsprocessen te optimaliseren; betere inkoop, warehousing, people management etc. Maar veel bedrijven vergeten dat je tegenwoordig meer kan doen met minder inspanning en minder mensen. Ze zitten nog teveel vast geroest in de ‘’oude’’ processen. Alles moet nog met de hand, bij wijze van spreken. Door E-commerce te integreren binnen je bedrijf kun je veel zaken gaan automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan je verkoop, inkoop, warehousing, administratie etc. Veel bedrijven staan hier niet bij stil of denken: ‘’E-commerce kan niet binnen onze sector’’ of ‘’Niemand kent mijn klanten zo goed als dat ik ze ken’’. E-commerce kan binnen elke sector, het is maar net hoe je het presenteert aan jouw klanten. Je klanten zijn namelijk ook gewend om bij een Bol.com of een Coolblue te shoppen en daar worden ze wel van alle gemakken voorzien. Waarom bij jou dan niet?

Waar begin ik als B2B bedrijf?

Veel bedrijfseigenaren zitten met hun handen in het haar als het gaat om E-commerce. Vooral B2B bedrijven denken dat het in hun sector niet nodig is om te gaan digitaliseren en automatiseren. We horen vaak: ‘’Het gaat toch goed zo?!’’ Ja, dat klopt. Het gaat nu nog goed inderdaad. Maar jullie klanten en de klanten van jullie klanten veranderen. De nieuwe generatie neemt het stokje over en die zitten niet stil. Alles moet sneller en makkelijker.

Startpunt

Ga eerst als organisatie kijken wat jij als organisatie wil en wat je klanten willen. Wie zijn je klanten nou eigenlijk en van welke gemakken zouden je klanten voorzien willen worden? Wat wil je organisatie? Denk hierbij aan de verkoop buitendienst, verkoop binnendienst, administratie afdeling, je klantenservice, magazijn en ga zo maar door. Ga jezelf eens afvragen welke processen je kan versimpelen en versnellen voor zowel je medewerkers als je klanten. Welke inzichten wil je krijgen en wat kun je met deze data? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen voordat je begint met E-commerce.

Automatiseren van je bedrijf

Binnen een bedrijf kun je een hoop zaken automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan je administratie of je magazijn. Zo kun je deze afdelingen ook makkelijk koppelen aan je E-commerce platform. Magento, het CMS wat wij bij Tickles gebruiken, heeft voor bijna alle CRM en ERP systemen wel een koppeling. Denk aan SAP, Exact, Unit4, Snelstart, Afas enzovoort. .

Voor een B2B onderneming met een actieve buitendienst is het cruciaal dat de bedrijfsprocessen geautomatiseerd zijn. Met een B2B portaal (zakelijke variant van een webshop) kun jij je buitendienst voorzien van het gemak dat ze alle data bij de hand hebben zonder dat ze met grote catalogussen hoeven rond te lopen. Bij Tickles hebben we speciaal voor onze B2B klanten een OMT (Order Management Tool) gebouwd welke rechtstreeks is gekoppeld met de zakelijke webshop van een B2B organisatie. Hieronder laat ik in een paar screenshots zien van hoe zoiets eruit kan zien:

  1. Wanneer je bij een klant bent, hoef je niet meer (zoals vroeger) je orders te noteren op een kladblok. Tegenwoordig kun je met het OMT van Tickles gemakkelijk en snel jouw order direct via de tool invoeren. Als eerste zoek je de juiste klant;

    OMT klant zoeken
  2. Wanneer je de juiste klant hebt geselecteerd worden automatisch de juiste gegevens van de klant erbij gehaald. Dit account van de klant is gekoppeld met de zakelijke webshop van de B2B onderneming.  Deze is vervolgens weer gekoppeld met het ERP/ boekhoudpakket van het bedrijf. Door deze automatiseringsslag heeft de accountmanager direct toegang tot de gegevens van de klant, dus ook de prijsafspraken die met de klant gemaakt zijn en de betalingscondities. De accountmanager hoeft nu alleen nog maar het juiste product te zoeken en te selecteren;

    OMT product zoekenOMT product bestellen
  3. De accountmanager heeft inzicht in de voorraden van de producten en de levertermijn. Dit is uiterst handig bij het maken van de deal. Met een druk op de knop wordt de bestelling direct ingeschoten, de factuur wordt automatisch met de juiste betalingstermijn opgemaakt en voordat de accountmanager bij de deur is heeft de klant de factuur en de bevestiging al op de e-mail staan. Alle voorraden zijn automatisch bijgewerkt, zodat alle medewerkers direct kunnen zien hoeveel er van dat product nog op voorraad is na de bestelling.

De magazijnmedewerker krijgt netjes een pakbon afgedrukt in het magazijn waar de bestelling op staat van de klant. De administratie hoeft alleen nog maar een controle uit te voeren of alles goed is verlopen.

Klanten kunnen in het vervolg zelf inloggen binnen de webshop van hun leverancier en de bestelling opnieuw plaatsen. Dit scheelt een hele hoop telefoontjes, e-mails, typefouten en kilometers.

Wat te doen wanneer je B2B webshop klaar is?

Wanneer er eenmaal gekozen is voor een B2B webshop en deze klaar is voor oplevering is het handig om de vervolgstap in te zetten namelijk de online profilering door middel van SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Het toepassen van zoekmachine marketing binnen je bedrijf zal resulteren in een betere online vindbaarheid en het vergroten van de naamsbekendheid. Je bereikt (potentiële) klanten die je anders niet had bereikt, omdat ze simpelweg niet afweten van jouw bestaan. Deze klanten kunnen ervoor zorgen dat er extra omzet wordt gegenereerd.

Welke oplossingen kunnen wij bieden?

Bij Tickles hebben we de afgelopen jaren hard gewerkt om oplossingen te creëren voor iedereen, dus niet gericht op één bedrijf of organisatie. Oplossingen die direct inzetbaar zijn en waar je direct mee aan het werk kan. Oplossingen die niet alleen makkelijk en snel zijn maar ook nog eens tijd, geld en energie besparen! Hieronder uitgelicht welke drie producten wij hebben ontwikkeld om B2B Nederland een handje te helpen;

1. Tickles Blueprint:

Blueprint is een Magento 2 webshop (geschikt voor zowel B2C als B2B) gerealiseerd door Tickles. Dertien jaar aan ervaring en kennis in één webshop. Lees er alles over op https://tickles.nl/blueprint/

‘’Ontwikkeld door de markt, voor de markt!’’

USP’s:

  • Time to market: 1,5 maand
  • Kosten: v.a. € 12.500,-
  • Verbeterde modules zonder extra kosten

2. Tickles Corecloud:

Corecloud is het koppel platform van Tickles. In de afgelopen jaren heeft Tickles verschillende integraties mogen verrichten met verschillende systemen. De meest voorkomende: Exact (Online en Globe) en Afas. Deze werden zo vaak gevraagd dat Tickles hier een standaard voor heeft neergezet. Verder zitten SAP, Unit4 en Snelstart ook in de pijpleiding om deze aan ons Corecloud koppel platform toe te voegen.

3. Tickles OMT (Order Management Tool):

Order Management Tool is in het leven geroepen om de buitendienst van B2B organisaties van alle gemakken te voorzien. Alles on-demand en real-time bij de hand. Hierdoor kunnen bestel- en afwikkeling processen beter worden gemonitord en geoptimaliseerd. De voorraad is altijd up to date en de administratie direct bijgewerkt.

Ben jij een B2B bedrijf en kamp jij met dezelfde vraagstukken? Wil jij ook op weg geholpen worden binnen het B2B E-commerce landschap? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende analyse en prijsindicatie. Wij helpen je graag verder.